Friese campagne laaggeletterdheid start in MCL

Laaggeletterdheid  is nog steeds een groot probleem. Vier levensgrote banieren staan deze week – de landelijke week van de alfabetisering –  in de hal van het MCL. De banieren moeten patiënten, bezoekers en medewerkers meer bewust maken van het probleem dat in Nederland 1 op de 9 volwassenen moeite heeft met lezen en schrijven. Zoveel moeite, dat ze niet volwaardig mee kunnen doen in de maatschappij.

(Tekst: MCL)

De banieren zijn onderdeel van een campagne die de Provincie Fryslân en Stichting Lezen & Schrijven zijn gestart deze week. Deze campagne bestaat daarnaast uit radiocommercials en een website.

Het MCL draagt een steentje bij aan deze Friese campagne door het plaatsen van de banieren in de centrale hal tijdens de Week van de alfabetisering. Internist Linda Kampschreur en technisch oogheelkundig assistent Jeldou Frolich hebben model gestaan voor twee van de vier banieren. De boodschap die zij via de banieren overbrengen is dat patiënten zich niet hoeven te schamen en vooral kunnen vertellen als ze moeite hebben met lezen en schrijven. En, dat leren lezen en schrijven altijd mogelijk is, op elke leeftijd.

Visitekaartjes

Bij de banieren liggen visitekaartjes met daarop een informatienummer over taalcursussen voor volwassenen. Ook is er op de beeldschermen in de wachtkamers en verpleegafdelingen korte informatie over laaggeletterdheid toegevoegd. Het MCL brengt daarnaast de problematiek actief onder de aandacht bij medewerkers. Zij worden er regelmatig via interne media op geattendeerd hoé laaggeletterdheid bij patiënten te herkennen is.

Het MCL heeft structureel overleg met de Stichting Lezen & Schrijven en ROC Friesland College. Doel van dit overleg is aandacht voor laaggeletterdheid op de agenda te krijgen en te houden in het MCL, bewustzijn te creëren bij medewerkers en artsen en waar mogelijk de communicatie af te stemmen op laaggeletterden.

Geef een reactie