Fysiek contact met cliënten, hoe ver mag je gaan?

(Tekst: Zorg en Welzijn)

De relatie tussen cliënt en hulpverlener bepaalt of de hulpverlener in de zorg fysiek contact heeft. Daar zijn geen vastgestelde regels voor, zegt Marian Verkerk, hoogleraar Zorgethiek. ‘Het is ook ongepast om als een ijskonijn bij een cliënt te zitten.’

De discussie over hoe ver het fysieke contact tussen cliënt en hulpverlener kan gaan, wordt gevoerd door deskundigen en professionals in Zorg+Welzijn magazine van maart. ‘De grens van fysiek contact – en van verbaal contact – wordt getrokken door de cliënt in zijn relatie met de hulpverlener. Daar moeten geen vastgestelde regels voor gelden’, stelt Marian Verkerk, hoogleraar Zorgethiek aan de Universiteit Groningen.

Fysiek contact , grensoverschrijdend gedrag

De discussie werd aan het rollen gebracht door een tuchtzaak over grensoverschrijdend gedrag van een ggz-verpleegkundige. Een inspecteur van de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) liet zich ontvallen dat ‘fysiek contact in de zorg niet verder gaat dan handen schudden’. Een professionele houding betekent fysieke distantie, aldus de IGZ. Professionals in de zorg reageerden heftig: ‘Hoe kan ik een cliënt wassen als ik hem niet aan mag raken?’ De inspectie herriep overigens snel de uitspraak en maakte duidelijk dat de professional wel degelijk meer mag dan alleen een handdruk.

Lees hier verder

Geef een reactie