Regionale aanpak wachttijden ggz werpt eerste vruchten af

Een deel van de regio’s slaagt er door samenwerking behoorlijk goed in om de wachttijden in de geestelijke gezondheidszorg (ggz) binnen de maximaal aanvaardbare normen te brengen én te houden. In de overige regio’s is nog een extra inspanning nodig.

(Tekst: GGZ Nederland)

Dit constateren GGZ Nederland, MIND, MEERGGZ en Zorgverzekeraars Nederland in de Tussenevaluatie van hun gezamenlijke actieplan om wachttijden in de ggz aan te pakken.

Maatwerk in de regio

Cliënten die dringend wachten op zorg zijn het beste geholpen met maatwerk in de regio. Alle regio’s delen daarom de resultaten van goede voorbeelden die daar worden uitgevoerd. Dit gebeurt op diverse werkbijeenkomsten die plaatsvinden in maart, tijdens het congres Meer grip op wachttijden in de ggz op 11 april en via de nieuwsbrief ‘Weg van de wachtlijst’. Door van elkaar te leren moet het aantal regio’s dat erin slaagt wachttijden terug te dringen verder stijgen. De 21 regio’s met de langste wachttijden zullen hun plan van aanpak openbaar maken.

De tussenevaluatie geeft een beeld van: het verkorten van de lange wachttijden voor specifieke cliëntgroepen, de casusaanpak en mogelijkheden voor doorzettingsmacht (voor complexe casuïstiek), vormen van wachttijdbegeleiding en de inzet van ervaringsdeskundigen in het kader van de wachttijdproblematiek. Daarnaast biedt de rapportage inzicht in de wachttijden per patiëntengroep.

Geef een reactie