Sociale media geven jongerenwerkers nieuwe kijk

Jongeren delen op sociale media allerlei persoonlijke informatie. Jongerenwerkers krijgen daarvan veel onder ogen. Dat geeft nieuwe dilemma’s: ‘Dan zie je bijvoorbeeld iemand die zit in de klas. Die is ook knetter-stoned en die filmt zichzelf met zulke rode ogen.’

(Tekst: Sociale Vraagstukken)

Het gebruik van ‘Social Media’ door jongeren wordt door volwassenen soms in een zorgelijk daglicht gesteld (denk aan: cyberpesten, sexting, het opdoen van onwenselijke contacten, etc.), maar het geldt tegelijk ook als een positieve en significante indicator van sociaal kapitaal en maatschappelijke participatie (Sloam 2014). Het belangrijkste pluspunt voor jongeren zelf is het in contact blijven met anderen, iets te doen hebben bij verveling en zien wat anderen doen (Kloosterman en Van Beuningen 2015: 5). Dit elkaar voortdurend volgen past bij het ontwikkelingsgedrag van jongeren (Metz 2013). Tegelijkertijd kijken ook tal van anderen mee, van de data analisten van Facebook tot overheidsinstellingen en sociale professionals. Ook zij zien wat jongeren doen op sociale media.

Sociale media als performance

Jongeren laten via sociale media vooral een bepaalde kant van zichzelf zien. Sociale media geven gebruikers de gelegenheid om via online profielen controle te hebben over de indruk die anderen van hen krijgen.

Lees hier verder

Geef een reactie