5 tips om kinderen te laten wennen aan de wintertijd

Dit weekend is het zover. De klok gaat één uur achteruit en de wintertijd gaat in. Dat betekent een uurtje langer slapen. Sommige ouders weten maar al te goed dat (jonge) kinderen hier geen rekening mee houden en dus vaak voor dag en dauw wakker zijn. De biologische klok van kinderen functioneert namelijk beter dan bij volwassenen.

(Tekst: Tjongerschans)

Hoe kun je als ouder je kind zo snel mogelijk aan de wintertijd laten wennen? Onze somnoloog Judith Sie geeft een paar tips.

Tip 1: Verleg het slaapritme

Laat je kind(eren) een aantal dagen voordat de klok wordt verzet iedere dag een kwartiertje later naar bed gaan. Hiermee voorkom je dat je kind in één keer aan het uur tijdsverschil moet wennen.

Tip 2: Houd een vast bedritueel

Houdt zoveel mogelijk vast aan het vaste bedritueel. Doe dezelfde dingen als voorgaande avonden om je kind te laten slapen. Hierdoor voelen ze de verandering niet gelijk en kunnen ze er beter aan wennen.

Tip 3: Word in het donker wakker

De dagen worden korter, de avonden langer en de ochtenden beginnen eerder. Zorg ervoor dat het daarom tot het opstaan zo donker mogelijk blijft in huis, zodat je kind niet door het vroegere daglicht wordt gewekt.

Tip 4: Maak afspraken

Slaap is niet af te dwingen, maar je kunt bij iets oudere kinderen wel afspreken dat ze tot een bepaald moment nog in bed blijven liggen.

Tip 5: Verleg het dagschema

Om zo min mogelijk op het slapen te focussen, is het ook een idee om je dagschema te verleggen. Zo kun je een aantal dagen voordat de klok wordt verzet het avondeten een half uur later nemen of de dutjes overdag aanpassen.

Geef een reactie