8 geheime regels voor wijkteams

Wat is het geheim van een klantgericht wijkteam? Hoe verhoog je het werkplezier van teamleden? En hoe maak je een onvergetelijke indruk op burgers? Met mijn 8 geheime regels, geïnspireerd op de Disneyparken, help ik je om de dienstverlening naar burgers op een hoger plan te brengen.

(Tekst: Zorg en welzijn)

1. Géén werknemer, maar cast-member

Ik werk sinds 2003 in het sociaal domein en ik heb veel termen voorbij zien komen voor het woord werknemer. Variërend van hulpverlener, maatschappelijk werker tot generalist. Stop met deze ‘geitenwollensokken’ terminologie en noem iedereen vanaf nu een cast-member. Als wijkteam voer je dagelijks een show op waarin zowel teamleden, burgers, ambtenaren en anderen in het sociaal domein een rol spelen.

2. Géén burgers, maar gasten

Een eenzame mevrouw van 85 jaar met een hulpvraag  over huishoudelijke hulp moet veel schroom en schaamte overwinnen om bij het wijkteam aan te kloppen. Zie haar en andere burgers als gasten. Leg iedere gast in de watten, luister goed naar de vraag en kijk hoe je de best denkbare hulp kunt bieden.

3. Géén chagrijnig gezicht, maar stralende glimlach

Een vervelende tienerdochter, ruzie met je partner of zorgen over ouder wordende ouders. Er kunnen allerlei terechte redenen zijn waarom je als cast-member van het wijkteam niet lekker in je vel zit. Helaas merken gasten dat ook. Dat is jammer, omdat een gast geen boodschap heef aan jouw chagrijnige gezicht. Val daarom nooit uit je rol en zorg altijd voor een stralende glimlach.

Lees hier verder

Geef een reactie