Communicatie-adviezen voor de jeugdzorg

(Tekst: Zorg & Welzijn)

Jeugdzorginstelling hebben door de transitie te maken met andere marktverhoudingen, nieuwe samenwerkingsverbanden en financieringsstromen. Dat betekent nogal wat voor de afdeling communicatie, stelt Rik Mulder.

Er gebeurt veel in de jeugdzorg, communicatie wordt hierdoor veel belangrijker, stelt Rik Mulder mede-oprichter van online community- en samenwerkingsplatform Plek. Hij geeft 5 communicatie-adviezen voor de jeugdzorg.

1 Breng je stakeholders in beeld

Jeugdzorginstellingen hebben er door de transitie belangrijke stakeholders (belanghebbenden) bijgekregen: gemeenten en verwijzers zoals wijkteams. Voor de communicatieafdeling zaak om die stakeholders goed in kaart te brengen. Welke rol speelt de stakeholder? Hoe is hun houding en wat hun belang? Wat is hun beeld van de jeugdzorginstelling en wat zijn verwachtingen? Vragen die per stakeholder beantwoord moeten (blijven) worden om een strategie te kunnen bepalen. Een goede manier om informatie over stakeholders in kaart te brengen en binnen de organisatie te delen is met een Customer Relationship Management (CRM) systeem. Goede voorbeelden zijn Insightly en SugarCRM.

2 Scherp je verhaal aan

Jeugdzorginstellingen moeten zich met hun verhaal en aanbod van diensten op een aantal nieuwe partijen richten. Belangrijk dus om het eigen verhaal nog eens aan te scherpen. Hoe wordt er gewerkt? Wat zijn resultaten? Voor wie zijn die diensten bedoeld en bij wie kan een wijkteam of gemeente aankloppen met een specifieke vraag? Zorg ervoor dat alle stakeholders, maar uiteraard ook zorgzoekers en hun ouders/verzorgers, op je website snel de voor hen relevante informatie kunnen vinden en niet verdwalen in lange navigatiemenu’s. Het uittekenen van zogenaamde ‘customer journeys’, de manieren waarop specifieke doelgroepen in contact komen met je organisatie, kan daarbij veel inzicht verschaffen.

Lees hier verder

Geef een reactie