Communicatie met burgers via Sociale Media?

Wil je als sociaal professional gebruik maken van sociale media? Denk dan goed na over de keuzes die je maakt. Imke Smulders: ‘Het is ook raadzaam om niet alle wielen zelf uit te vinden. Twijfel je over wat wel of niet te doen bij de inzet van sociale media? Kijk dan eens naar een collega-organisatie. Hoe doen zij het en wat levert dat op?’

(Tekst: Zorg en welzijn)

Imke Smulders, docent taal en communicatie aan de hogeschool Avans Fontys en onderzoeker aan het Expertisecentrum Veiligheid Avans, deed een promotieonderzoek waarbij ze onderzocht wat communicatie voor effect kan hebben op de veiligheidsbeleving van burgers. Uit haar onderzoek blijkt dat mensen die de wijkagent volgen op Twitter, een positiever oordeel hebben over de politie dan mensen die hem niet volgen.

Beeldvorming

Mensen zien beter wat het werk van de wijkagent inhoud en wat hij voor hun wijk doet. Aan de andere kant zien deze mensen door die wijkagent te volgen ook beter wat er niet goed gaat in hun wijk. Hun beeldvorming over de veiligheid van de wijk werd daardoor negatief beïnvloed. Toch blijken deze mensen zich daardoor niet onveiliger te vóelen, net zoals het positievere oordeel over de politie er niet voor blijkt te zorgen dat mensen zich wel veiliger voelen. Smulders: ‘Er is dus geen rechtstreekse, significante relatie gevonden tussen het Twittergebruik van de wijkagent en de veiligheidsbeleving van de burger.’

Lees hier verder

Geef een reactie