De vuist van vijf!

Het Voedingscentrum kwam onlangs met de nieuwe Schijf van Vijf, waartegen ik in mijn vorige column bezwaren maakte. Waarom? Omdat deze schijf nauwelijks aansluit bij de dagelijkse voedingsjungle waar mensen mee te maken hebben. In de supermarkt is het al zoeken met een lampje naar de gezonde producten, waarbij de vinkjes eerder misleiden dan behulpzaam zijn.

(Tekst: Sociale vraagstukken)

Het Voedingscentrum houdt liever de industrie te vriend, of durft zich om andere redenen niet te wagen aan boude uitspraken. Voedingsprofessoren verzanden in geneuzel over vragen of bepaalde stoffen nu wel of niet goed zijn. Daarom, als iedereen in Nederland voedingsgoeroe kan zijn, dan mag ik ook. Hier volgt mijn vuist van vijf. Vijf vuistregels voor een gezonder leven en gezondere samenleving. Deze tips zijn geen van allen nieuw of door mijzelf alleen bedacht[1]. Ze zijn gebaseerd op ‘gezond verstand’ van wetenschappers, onderzoekers en sommige voedingsadviseurs[2].

De Vuist Van Vijf:

1. Eet Echt, drie maaltijden per dag. Eet zo veel mogelijk onbewerkt en gevarieerd: aardappelen, (volkoren) brood, pasta of rijst; groenten, vlees, vis, eieren, noten, zuivel, roomboter of olijfolie. Eet datgene wat de mensheid al langer dan vijftig jaar at, en weet ook welke van deze voedingsmiddelen jouw lichaam wel of niet kan verwerken, dat verschilt per persoon. Deze voedingsmiddelen zijn gezonde brandstof voor je lichaam en bevatten de bouwstoffen, vitamines en energie die je nodig hebt om goed te functioneren. Dit geldt niet voor bewerkt voedsel, dat nauwelijks of geen verse ingrediënten bevat, zoals frituureten of diepvriespizza’s. Eet gevarieerd en zorg voor verzadigende maaltijden, neem er de rust voor, liefst aan tafel. Met een tevreden maag ben je zoveel beter tegen de verleidingen opgewassen. Ouders geef je kind genoeg te eten, echt eten. Voor kleintjes zijn kleinere porties beter, maar vervang dit niet door snoep/koek en geef liever water dan diksap, want dat is gewoon limonade. Geef je kind altijd ontbijt, of anders iets gezonds om mee te nemen, later op de ochtend, géén Snelle Jelle. Zorg voor een gezonde snack als ze uit school komen: thee, crackers, fruit, zodat ze er nog even tegen kunnen tot etenstijd.

Lees hier verder

Geef een reactie