Frisdrank: Wat is beter, gewoon of light?

Light-frisdrank bevat geen of minder suiker dan gewone frisdrank, en dus minder calorieën. Als je op je gewicht wil letten, kun je light-frisdrank drinken. Maar het beste kun je water drinken, dat is ook beter voor je tanden, die door het zuur in (light-)frisdrank worden aangetast. Af en toe een glas fris kan geen kwaad, maar het staat niet in de Schijf van Vijf.

(Tekst: Voedingscentrum)

Veiligheid

Gewone frisdrank en light-frisdrank zijn even veilig. Sommige mensen zeggen dat light-frisdrank onveiliger is vanwege de zoetstoffen die erin zitten. Zoetstoffen zijn echter uitgebreid getest, vaak weer opnieuw omdat deze verhalen de ronde doen, en blijken keer op keer veilig. Ze voldoen aan alle veiligheidseisen van de EFSA, de Europese autoriteit voor voedselveiligheid. Er zijn geen negatieve effecten op mensen gevonden, zelfs niet bij langdurig gebruik en grote hoeveelheden.

In sommige light-frisdranken is een deel van de suiker vervangen door stevia, een zoetstof die wordt gewonnen uit een plant.

Meer dan 2,5 liter per dag

Als je in normale hoeveelheden fris met zoetstoffen drinkt, hebben deze zoetstoffen geen negatief effect. Ook niet als je je hele leven dagelijks light-frisdranken zou drinken. Om bijvoorbeeld teveel van de zoetstof aspartaam binnen te krijgen, zou je per dag meer dan 2,5 liter frisdrank met aspartaam moeten drinken.

Uitzonderingen bij zoetstoffen

Frisdranken met aspartaam zijn alleen niet geschikt voor mensen met de zeldzame, aangeboren stofwisselingsziekte PKU. Daarom staat op deze producten de waarschuwing ‘bevat een bron van fenylalanine’.

Geef een reactie