Helpen is iets vanzelfsprekends

Door: Lisanne van Omroep LEO

Elkaar helpen is iets vanzelfsprekends, zou je zeggen. Echter leven we in een maatschappij waarbij men steeds meer aan zichzelf denkt. Mensen die hulp nodig hebben moeten er om vragen. Althans, als ze om hulp dúrven te vragen. Of dit nou het uitlaten van de hond is, het houden van gezelschap, het halen van boodschappen omdat een ander het niet meer kan, het verschaffen van Nederlandse les aan vluchtelingen: de hulpvragen van tegenwoordig variëren.

Marieke van Dasselaar (65) is voorzitster en coördinator van stichting ZVCL (Zorgbegeleiding Activteiten & Vakanties voor Chronisch Zieken, gehandicapten & ouderen). Ook verschaft ze iPad- en tabletlessen aan ouderen. ‘’Ouderen krijgen vaak van een (klein)kind een tablet of iPad, maar ze hebben geen idee wat ze ermee kunnen doen.’’ Samen met vier andere vrijwilligers geeft ze deze lessen. Ook is er een vrijwilliger bij die wordt uitgezonden door de Aegon. Elke maandagochtend worden de tafels bijeen geschoven en schuiven welgeteld tien leerlingen aan die zich gevorderden mogen noemen. Een uur later worden vier beginners wegwijs gemaakt. De leeftijd van de leerlingen ligt tussen de zeventig en drieënnegentig jaar. De vrijwilligers leren de ouderen met name hoe ze een mail kunnen schrijven, hoe Facebook werkt, muziek luisteren op Youtube, hoe ze kunnen Skypen, maar ook alledaagse websites bezoeken, apps downloaden, spelletjes spelen en het één en ander Googlen wordt hen geleerd. Er komt dus veel meer bij kijken dan enkel een mail versturen. Als de leerlingen zelf met suggesties komen omdat ze iets willen leren, wordt dit hen ook uitgelegd.

De groep is erg betrokken. Elke leerling heeft een eigen tablet of iPad. Ze zijn enthousiast, want in tegenstelling tot voor de cursus, weten ze nu al heel veel van hun elektronisch apparaat. ‘’Het duurt misschien even, je moet het vaak herhalen, maar uiteindelijk weet je wel hoe je een Facebookbericht moet versturen, en dat is hartstikke leuk. Er gaat een wereld voor je open’’ aldus een leerling.

Marieke omschrijft zichzelf als de regelnicht. Ze houdt ervan om mensen te helpen. Dat kenmerkt ook dat ze al jaren vrijwilligerswerk doet. Van creaclubs tot haakles: ze bruist van de ideeën en wil alles uitvoeren. De dankbaarheid van mensen, dát is haar loon. Ze vindt vrijwilligerswerk belangrijk, omdat je er zelf van groeit, maar je betekent tegelijkertijd ook iets voor de ander. Via de website ‘’WeHelpen’’ zoekt en vindt ze vrijwilligers die ze in contact brengt met ouderen. Of dit nou vrijwilligers zijn die helpen bij de tablet- en iPadlessen, of dat het iemand is die helpt met boodschappen doen.

Website

De website WeHelpen is een erg handige website waarbij mensen die hulp nodig hebben een oproep kunnen plaatsen. Deze wordt zichtbaar op de website en kan iedereen zien. De ‘‘we’’ in WeHelpen staat voor iedereen. Daarmee bedoelen ze dat ook behulpzame mensen zich kunnen aanmelden om hulp aan te bieden. Alles is op vrijwillige basis. WeHelpen is opgezet met als achterliggende gedachte dat je iets kunt betekenen voor een ander. De instantie gelooft in wederkerigheid: iedereen kan iets betekenen voor een ander, en dat wil vrijwel iedereen ook doen. WeHelpen is op vrijwillige basis. Je helpt iemand omdat dat een goed gevoel moet opleveren. De website helpt je om te zien waar er in jouw buurt hulp nodig is en wat voor soort hulp dit is. Het is mogelijk om een ‘‘onzichtbaar’’ netwerk rondom iemand te organiseren. Wanneer iemand bijvoorbeeld zijn been breekt en tijdelijke hulp nodig heeft, of wanneer iemand ouder is en niet alles zelf meer kan. Voor zo’n netwerkgroep heb je een account nodig. Je kunt ook zichtbaar zijn voor de website en andere leden. Je kunt zelf mensen uitnodigen die ver weg wonen, denk bijvoorbeeld aan een neef die af en toe zijn favoriete tante bezoekt maar wil voorkomen dat er dan tegelijkertijd 3 anderen zijn. Je kunt afstemmen wie wanneer een handeling uitvoert. WeHelpen is een coöperatie waarvan zo’n 100 organisaties, gemeenten, ziekenhuizen, zorg- en welzijnsverenigingen en verzekeraars lid zijn. Zij vertellen hun klanten/verzekerden/patiënten over de mogelijkheden om via de website hulp te bieden of te vinden.

Al ongeveer 27.000 mensen in Nederland zijn via de website in contact met elkaar gekomen. Ook in Leeuwarden is er erg veel vraag naar hulp. De vragen die hier het meest gesteld worden zijn of er mensen bereid zijn om gezelschap te houden, mee om boodschappen, wandelen, of helpen met klusjes in huis. Al om al staat gezelschap op nummer een, omdat er ook veel eenzame ouderen in Leeuwarden zijn. In Leeuwarden wordt veel hulp aangeboden omtrent helpen met de financiën, meegaan naar afspraken (bijvoorbeeld het ziekenhuis), boodschappen doen, helpen met de computer, gezelschap houden, huishoudelijke klusjes, verzorgen, en klussen in de tuin.

Je zou kunnen denken dat mensen misbruik van de situatie kunnen maken. Niet iedereen is aardig. Daarom wordt elk aanbod en elke vraag gescreend. Als er iets onhandig is geformuleerd of als er bijvoorbeeld toch een financiële vergoeding wordt gevraagd, nemen ze contact op. Maar het blijft burenhulp, een vriendendienst van iemand die je nog niet kent. Dus vermeld geen contactgegevens in je profiel: die informatie wissel je uit in een besloten emailomgeving. En gaat er toch een keer iets mis? Dan zit er op elke webpagina een knop Meld Misbruik, waarnaar direct actie wordt ondernomen. WeHelpen gaat uit van vertrouwen en biedt mensen de mogelijkheid om elkaar te zoeken en vinden op het gebied van informele hulp. Omdat het je een goed gevoel geeft en omdat je de dag van een ander écht mooier kunt maken door even een handje te helpen.

Ook iets betekenen? Ga naar www.wehelpen.nl .

Meer werk van Lisanne vind je op: http://www.journalisje.nl/

Geef een reactie