Hoe laat je cliënten echt participeren?

Iedereen is het erover eens dat de meningen en ervaringen van cliënten belangrijk zijn. Door deze te verzamelen, kun je immers je werkwijze verbeteren en aanpassen aan de wensen van cliënten. Maar succesvolle cliëntenparticipatie is niet altijd even gemakkelijk van de grond te krijgen. Hoe doe je dit goed? Hoe laat je cliënten echt participeren? NIVEL zocht het uit.

(Tekst: Zorg en welzijn)

Uit de NIVEL kennissynthese Patiëntenparticipatie in de eerste lijn blijkt dat patiënten en cliënten graag hun ervaringen delen en meedenken over de zorg in de eerste lijn. Om hen gemotiveerd te houden, is het echter belangrijk om aan hen terug te koppelen wat er met hun inbreng gedaan is.

Niet vrijblijvend

De onderzoekers van NIVEL schrijven daarover: ‘Patiëntenparticipatie is dan ook niet vrijblijvend. Zorgverleners moeten daadwerkelijk iets doen met de uitkomsten van patiëntraadplegingen, zoals het uitvoeren van haalbare praktische suggesties, of het verbeteren van hun beleid aan de hand van inbreng van een cliëntenraad. Het kan ook voorkomen dat aan de wensen van patiënten geen gehoor gegeven kan worden, bijvoorbeeld als ze financieel niet haalbaar zijn. Ook dat vraagt om terugkoppeling, waarbij uitleg gegeven wordt waarom een suggestie niet haalbaar is.’

Lees hier verder

Geef een reactie