Is een banaan een suikerbom?

Mijn vriendin, die best sportief is, goed op haar gezondheid let door verstandig te eten, neemt als tussendoortje zo’n mooie gele rakker genaamd; banaan. Ze had eigenlijk nog best trek dus ze gaat gewoon voor een tweede banaan. Dit valt 1 van haar collega’s op en zegt, jeetje eet jij gewoon 2 bananen joh? Ze gaat door, wist je wel dat bananen heel veel suiker bevatten? Ik eet ze daarom niet hoor zegt ze terwijl ze een heerlijke chocolade muffin naar binnen duwt….

Door: Froukje Noordenbos

Bovenstaande komt (gek genoeg) best vaak voor. Ik vind het daarom de moeite waard om een stukje over te schrijven, fabels over dit mooie stukje fruit uit de wereld te helpen en te vertellen waarom je beter 2 bananen kan eten dan een muffin.

Suikerbom of niet?

De banaan is een fruitsoort. Fruit geeft veel voordelen voor de gezondheid. Bananen bevatten niet veel vitamine C, maar wel veel voedingsvezel, kalium en vitamine B6, meer dan de meeste fruitsoorten. Naast de vele voordelen van een banaan (zie hieronder voor een uitgebreide uitleg) is een banaan 1 van de fruitsoorten die het calorierijkst is. Dit komt omdat een banaan meer suiker bevat dan de meeste andere soorten fruit.

Ja maar is dit dan nou erg of niet hoor ik je denken? Want van teveel suiker wordt je dik toch?

Ja dat klopt, van teveel suiker wordt je dik. Maar fruit bevat zoveel andere goede voedingsstoffen als vitamines, mineralen en voedingsvezels dat dit niet op weegt tegen het suikergehalte. De voedingsvezels in fruit zorgen ervoor dat je een verzadigd gevoel hebt waardoor je minder weer trek hebt.  Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld die muffin. Door het hoge gehalte aan suiker en verder totaal geen voedingstoffen stijgt je suikerspiegel snel en daalt ook weer snel. Gevolg, snel weer trek!

Banaan versus muffin

Om je nog even het verschil mee te geven van het aantal calorieën en suikers in een banaan en een muffin hieronder een tabel.

Banaan versus muffin

Banaan (klein) 85 kcal 18,8 gram koolhydraten (suikers)
Banaan (middelgroot) 112 kcal 24,4 gram Koolhydraten (suikers)
Muffin 327 kcal 48 gram koolhydraten (suikers)

Trek je eigen conclusie, is een banaan een suikerbom? Mijn mening: Absoluut niet!

Als je wilt afvallen of gewoon op gewicht wil blijven geven wij vaak aan dat een tussendoortje niet meer dan 150 kcal mag bevatten. Een banaan is dus een perfect tussendoortje! Bovendien levert het je zoveel meer dan alleen suiker door de vele voedingsstoffen die een banaan bevat. Gewoon eten dus!

Fabel: bananen werken stoppend voor de ontlasting

Een ander hardnekkig fabeltje over de banaan is dat hij de ontlasting zou stoppen. Hier is niks van waar! Banaan is fruit, in fruit zitten vezels, vezels stimuleren juist de darmwerking. Wel kunnen ze helpen bij diarree door het oplosbare vezel pectine. Als je de banaan dan bakt worden de oplosbare vezels nog beter opgenomen in je lichaam. (Wellicht is hierdoor ergens het idee ontstaan dat het eten van een banaan de stoelgang zou stoppen?)

In ieder geval,  het eten van een banaan helpt dus juist bij een regelmatige stoelgang!

De vele voordelen van bananen nog even op een rijbanaan

  • Bananen zijn het zoetst na het rijpingsproces als ze de gele kleur krijgen, hierdoor zijn ze ook gebruiken in bijvoorbeeld het bakken van een bananenbrood.
  • Ze zijn super gezond om als tussendoortje te eten!
  • Ze bevatten niet veel vitamine C maar wel heel veel vezels en kalium. Kalium helpt je bloeddruk verlagen en is goed voor je spieren.
  • Bananen bevatten Vitamine B6. Vit B6 is belangrijk voor de weerstand en de spijsvertering. Daarnaast speelt het een rol bij de vorming van rode bloedcellen. Het is van belang voor de energievoorziening en zorgt voor een goede werking van het zenuwstelsel.
  • Bananen zorgen voor een goede opname van andere gezonde voedingsstoffen.
  • Ze helpen bij angst, depressie en slaapproblemen. Het aminozuur tryptofaan bevordert de aanmaak van serotine wat een kalmerende werking heeft en je een blijer gevoel geeft. Het tryptofaan in de banaan wordt het beste opgenomen als je het in combinatie eet met ander koolhydraat rijk voedsel.
  • Bananen geven een flinke energieboost, dus ideaal om voor het sporten te eten.
  • Ze helpen bij diarree door het oplosbare vezel pectine. Als je de banaan bakt worden de oplosbare vezels nog beter opgenomen in je lichaam.
  • Bananen helpen tegen een kater dankzij het kalium en vitamine B6. Het beste kun je hem dan in de vorm van een milkshake drinken.
  • Ze helpen om een slecht humeur te verbeteren tijdens PMS. Stemmingswisselingen worden veroorzaakt door een bloedsuikerspiegel die schommelt. Het vitamine B6 zorgt voor een gelijkmatige bloedsuikerspiegel en dus ook voor een beter humeur!
Ons advies

Wij raden je aan om iedere dag minimaal 2 stuks fruit te eten. Variërend in de vele soorten die er zijn. Dus ook gewoon bananen.

Een keer 3 of meer stuks fruit eten is absoluut niet erg, zeker niet als het ter vervanging van een bijvoorbeeld een muffin is. Maar eet niet dagelijks 4 stuks fruit per dag. Dit levert dan wel snel teveel suikers en je lichaam heeft voldoende aan 2 stuks per dag.

Heb je nog vragen over dit onderwerp of misschien wil je meer weten over fruit en/of gezonde voeding? Dan hoor ik het graag!

Froukje Noordenbos
Diëtiste bij Balanza

 

Geef een reactie