Is de ‘Kies Ik Gezond’?-app het wondermiddel?

Bijna 3 weken geleden hebben we de ‘Kies Ik Gezond?’-app gelanceerd. Een app waarmee we consumenten willen helpen bij het maken van een gezonde voedselkeuze in de voedseljungle die de supermarkt soms toch is. En de app heeft inmiddels heel wat losgemaakt. Op de social media, in kranten en op tv. Is de ‘Kies Ik Gezond’?-app het wondermiddel?

(Tekst: Voedingscentrum)

Onder de ruim 80.000 downloads zitten veelal positieve reacties, zoals een moeder die de app heel handig vindt ‘om haar dochter van 10 jaar spelenderwijs bewust te maken van verschillen in een anders ogenschijnlijk vergelijkbaar product’. Er zijn ook reacties die benadrukken dat niet alle producten erin staan of dat zo’n app toch niet gaat werken.

Wonderen bestaan niet

Om met het laatste punt te beginnen. Ook wij zien de app niet als wondermiddel. Er is gewoonweg geen ‘magic bullet’ om de problematiek rondom overgewicht en ongezonde voeding op te lossen. Hier is echt een pakket aan maatregelen voor nodig. Vorige week tijdens ons symposium over Voedselvaardigheden hield onder andere prof. Marion Nestle uit de Verenigde Staten een betoog over hoe groot de invloed van de omgeving op ons eetgedrag is en hoe belangrijk het is dat wij de juiste vaardigheden hebben (voedselvaardigheden) om toch gezonde keuzes te kunnen maken. Dus er is meer nodig: van het leren van onze kinderen over gezond eten tot het gezonder maken van onze voedselomgeving.

Een pakket aan hulpmiddelen

Toch kan ook deze app één van de hulpmiddelen zijn in een pakket aan maatregelen. Net zoals een logo op een verpakking een hulpmiddel kan zijn, maar nooit als enig hulpmiddel de ’magic bullet’ zal zijn. Een logo of stoplicht heeft als voordeel dat je het gelijk op het product ziet. Een app heeft weer andere voordelen. Zo heeft de ‘Kies Ik Gezond?’-app de mogelijkheid om heel gemakkelijk producten te vergelijken en te sorteren. En dit kan zeker lonen. Zo bevat de ene tomatenketchup soms 2 keer zoveel zout als een andere. Als je hierop wilt letten dan kan je in de app gemakkelijk alle tomatenketchups sorteren op zout. Vervolgens zie je de minst zoute varianten bovenaan staan. Zal iedereen dit gaan doen? Nee. Dit zullen inderdaad vooral mensen zijn die nieuwsgierig zijn naar voeding. Maar deze groep is zeker relevant. Zo was ik vorige week bij het symposium ‘Samen Sterk’ van de Nederlandse Vereniging van Nierpatiënten. Een grote groep mensen in Nederland die zich dagelijks moet afvragen ‘hoe kan ik zoutarm eten’. En de app kan jou dan een stapje verder helpen door het geven van een gezonder alternatief.

Het bieden van alternatieven

De optie van ‘gezonder kiezen’ in de app is vooral ontwikkeld omdat uit gebruikersonderzoeken bleek dat de consument dit wilde. Want als een product niet past in de Schijf van Vijf, wat kun je dan beter kiezen? Een stapje vooruit dus. En natuurlijk is het aan de consument om te bepalen of ze hier iets mee willen doen of niet. Want over smaak valt niet te twisten. Bij sommige producten is het gemakkelijk om een gezonder alternatief te geven. Neem bijvoorbeeld een muesli met veel toegevoegde suikers, naar eentje zonder toegevoegde suikers. Maar soms is het moeilijker. Zo zijn veel vegetarische producten erg zout. Dan is het lastig om een gezonder alternatief te geven, omdat ze er simpelweg niet zijn. Dit is een actiepunt voor de fabrikanten. Zij zullen aan de bak moeten om producten gezonder te maken. En dat is één aspect waarin de app een bijdrage kan leveren.

Missende producten

En dan tot slot de dekking. Hebben we alles? Nee, maar wel heel veel. Ruim 80.000 artikelen staan erin van zo’n 16 grote supermarktketens (AH, Jumbo, Plus etc). Iets wat 1,5 jaar geleden nog ondenkbaar was. Twee grote supermarkten staan inderdaad nog niet in de app (de Lidl en Aldi nog maar deels). Ook wij vinden het jammer dat zij achterblijven en hopen dat ze snel luisteren naar de roep van hun klanten. Door de druk van buitenaf zullen zij ook eerder geneigd zijn om mee te doen. Net zoals Ekoplaza al bij ons aangegeven heeft dat zij graag mee willen doen. En kunnen we het verzamelen van deze informatie dan niet aan de consumenten overlaten? Dat zou kunnen voor díe producten die we nu nog niet hebben. Maar de kans op fouten is groot en dat zul je wel moeten borgen. Vandaar dat wij ervoor gekozen hebben om de gegevens dagelijks te verversen vanuit externe databanken waarbij de gegevens up-to-date worden gehouden.

Eerste stap

Met de lancering hebben we een eerste stap gezet. Wij blijven de app verder ontwikkelen en ideeën voor verbeteringen zijn altijd welkom.

Geef een reactie