Keuzehulp gebruiken? Dan ook Samen Beslissen

Een online keuzehulp helpt de patiënt bij het kiezen van een behandeling die het beste aansluit bij zijn persoonlijke situatie. Toch worden de mogelijkheden van keuzehulpen onvoldoende benut. Dat blijkt uit onderzoek waaraan Patiëntenfederatie Nederland heeft meegedaan.

(Tekst: Patiëntenfederatie Nederland)

Voor steeds meer aandoeningen zijn er online keuzehulpen voor patiënten beschikbaar. Maar zorgverleners zien zo’n keuzehulp vaak alleen als een nuttig hulpmiddel voor de patiëntenvoorlichting. Terwijl de keuzehulp juist heel erg geschikt is om in gesprek te gaan over de behandelopties. De vragen in de keuzehulp zijn een opstapje om samen te praten over de wensen, voorkeuren en individuele situatie van de patiënt. Bij het gebruiken van een keuzehulp doen zorgverleners er dus goed aan om deze in te bedden in het kader van ‘Samen Beslissen’. En de patiënt die een keuzehulp krijgt aangeboden, kan zelf ook kenbaar maken dat hij samen beslissen belangrijk vindt.

Vliegwiel pleit voor draagvlak

Het Vliegwiel voor digitale innovatie in de zorg stimuleert de ontwikkeling van online keuzehulpen die draagvlak hebben bij de wetenschappelijke vereniging van medisch specialisten en patiëntenorganisaties. Een goed voorbeeld is de nieuwe keuzehulp voor mannen met plasklachten. Hij is ontwikkeld door de wetenschappelijke vereniging van urologen NVU in samenwerking met ZorgKeuzeLab. De patiëntenorganisatie Bekkenbodem4all ondersteunt deze keuzehulp ook.

De aanpak volgens het Vliegwiel staat in de kwaliteitscriteria, die in 2018 de samen met betrokkenen zijn opgesteld.

Geef een reactie