Het leukste wijkteam van Nederland

Hoe bereik je dat burgers jullie wijkteam leuk vinden? Het antwoord op deze vraag is simpel. Deel kennis. In dit blog leer ik jullie hoe je door het delen van kennis vertrouwen en geloofwaardigheid creëert bij burgers.

(Tekst: Zorg en welzijn)

Stap 1. Formuleer een ambitie

Organiseer een brainstormsessie en denk als team na over de uitstraling van jullie wijkteam. Hoe willen jullie dat burgers het wijkteam zien? Een centraal punt in de wijk waar ze terecht kunnen met vragen over jeugd, Wmo en werk & inkomen? Of een team van deskundige professionals dat hoogwaardige hulp en ondersteuning in het sociaal domein biedt? Formuleer aan het einde van de brainstormsessie een uitdagende ambitie waar iedereen in het wijkteam achter staat.

Stap 2. Maak persona’s

Henk en Ingrid, kennen jullie ze nog? Dit zijn de persona’s van een bekende politicus uit Den Haag. Persona’s zijn fictieve personen die symbool staan voor de mensen in jullie wijk. Denk na over de behoefte van Henk en Ingrid. Over welke onderwerpen hebben Henk en Ingrid kennis nodig? Aanvragen huishoudelijke ondersteuning, hulp bij het opvoeden van een onhandelbare dochter of mantelzorg? Hebben jullie geen idee over de behoefte van Henk en Ingrid? Doe de jassen aan en ga in de wijk op zoek naar Henk en Ingrid. Al pratende met wijkbewoners krijgen jullie meer zicht op de behoefte van je persona’s.

Stap 3. Bedenk rubrieken

Ongetwijfeld hebben jullie het tv-programma De Wereld Draait Door (DWDD) wel eens gezien. Dit programma van Matthijs van Nieuwkerk werkt met vaste rubrieken. Denk aan Lucky TV en De TV Draait Door.

Lees hier verder

Geef een reactie