Meer trek na het eten van een appel

Krijg jij ook trek na het eten van een appel? In de praktijk horen wij het vaak. Hoe kan dat? Als we het googelen worden er verschillende redenen gegeven voor deze kwestie:

Door: Froukje Noordenbos

  • Appels bevatten bepaalde enzymen die de stofwisseling zouden stimuleren. Daarom krijg je er sneller honger van, is een van de speculaties. Maar andere fruitsoorten, zoals kiwi’s en sinaasappels, bevatten ook zuren. Waarom krijgen we dan alleen honger na het eten van een appel?
  • De zuren in een appel zouden de oorzaak van je hongergevoel zijn. Door het eten van een appel komt stijgt de zuurgraad van de maag en daardoor krijgen je hersenen een signaal dat de maag weer leeg is. Wat zeer onwaarschijnlijk lijkt aangezien de maag áltijd zo zuur is als een Granny Smith…
  • Het zou ook te maken kunnen hebben met de fruitsuikers die in een appel zitten. Hierdoor stijgt je bloedsuikerspiegel snel, word beweerd. Dan wordt er insuline aangemaakt, die ervoor zorgt dat deze suikers in onze lichaamscellen terechtkomen. Je bloedsuiker daalt dan weer en daardoor kun jij je loom en lusteloos voelen (de bekende after dinner dip) waardoor je juist weer trekt krijgt in iets zoets. Toch als we verder lezen blijkt dat een appel heeft een lage Glychemische Index heeft, wat betekend dat de koolhydraten (lees vruchtensuikers) langzaam worden opgenomen in het bloed.
  • De appel is ook erg populair in dieetland, bijvoorbeeld het gebruik van appelazijn, het appeldieet en de appelcapsules. In deze gevallen wordt er juist beweerd dat de appel een eetlustremmende werking heeft. Hmmm, een appeltje voor de dorst werkt in ieder geval wel..
Conclusie:

Er is geen wetenschappelijk bewijs voor het hongergevoel na het eten van een appel. Dit is nooit onderzocht lezen we op de website van het Voedingscentrum. En eigenlijk zou het ook niet kunnen aangezien je wel voedingsstoffen binnen krijgt! Het verzadigingsgehalte van een appel is wel onderzocht, en toen deed onze groene vriend het erg goed in vergelijking met andere voedingsmiddelen.

Wat kun je doen als je hier wel last van hebt?

Neem de appel in combinatie met iets anders bijvoorbeeld een ander stuk fruit, een schaaltje yoghurt of kwark of een handje noten. Je zou de appel ook vooraf aan een hoofdmaaltijd kunnen nemen.

Froukje Noordenbos
Diëtiste bij Balanza

Geef een reactie