Patiënt vaak niet geïnformeerd over kosten tandarts

Zes van elke tien mensen die een bezoek brengen aan tandarts of mondhygiënist, krijgen niet vooraf te horen wat de verwachte kosten zijn van de behandeling. En van de tandartsen die een behandeling beginnen die meer gaat kosten dan 250 euro, geeft bijna de helft geen prijsopgave aan de patiënt. Dat moet wel en de patiënt wil dat ook graag weten.

(Tekst: NPCF)

Dat blijkt uit een onderzoek van Patiëntenfederatie NPCF onder ruim negenduizend leden van het eigen patiëntenpanel.
Patiënten zijn overigens wel tevreden over hun tandarts. Ze geven de tandarts en de praktijk gemiddeld een 8,2 als rapport cijfer. Maar desondanks kan er nog het een en ander verbeteren.

Informatie over kosten kan beter

Vooral de informatievoorziening door tandarts of mondhygiënist aan de patiënt kan beter. Patiënten weten soms niet door wie ze worden geholpen. Is het een tandarts of toch een mondhygiënist? Ook wordt vaak geen uitleg gegeven over de voor- en nadelen van een behandeling. Vier op elke tien ondervraagden zegt deze informatie niet of te laat te hebben gekregen. Samen beslissen over de behandeling is nog geen gemeengoed in de tandartspraktijk.

Van de patiënten kreeg iets meer dan helft (51 procent) vooraf een prijsopgave als de tandarts verwachtte dat de kosten meer dan 250 euro bedragen. De andere helft kreeg dat niet, maar had het wel graag vooraf geweten.

Lees hier verder

Geef een reactie