Voedingscentrum: Eet Nederland met aandacht?

Nederlanders eten aardig bewust, blijkt uit onderzoek in opdracht van het Voedingscentrum. Het merendeel van de Nederlanders (60%) geeft aan dat ze vaak met veel aandacht eten. Ze nemen de tijd voor de maaltijden, zitten in grote mate aan tafel en eten veelal een zelfgekookte maaltijd.

(Tekst: Voedingscentrum)

Het onderzoek ‘Hoe bewust eet Nederland?’ is in oktober 2019 uitgevoerd onder ruim 1000 respondenten. Er is gevraagd naar waar en met wie wordt gegeten, welke afleiding er is en hoe lang de tijd genomen wordt voor de maaltijd.

Belangrijke resultaten uit het onderzoek:
  • Ruim de helft van de Nederlanders ontbijt aan tafel.
  • Maar liefst driekwart van de Nederlanders eet de avondmaaltijd aan tafel.
  • Gemiddeld neemt men 29 minuten voor het avondeten, 21 minuten voor de lunch, 15 minuten voor het ontbijt en 9 minuten voor het eten van iets tussendoor.
  • 23% van de ondervraagden geeft aan meer tijd aan het avondeten te besteden dan 5 jaar geleden.
  • De avondmaaltijd wordt gemiddeld 5,5 keer per week zelf bereid. Kant-en-klaarmaaltijden en afhaalmaaltijden worden bij elkaar gemiddeld 1 keer per week gegeten.
  • 52% van de Nederlanders geeft aan te praten met partner/gezinsleden tijdens het avondeten. 25% kijkt tv, 4% checkt sociale media of doet iets anders.
Verschillen in leeftijdsgroepen en samenstelling huishouden

De groep 55-plussers eten vaker zonder afleiding, ze nemen meer de tijd voor een maaltijd en koken vaker zelf, dan bij jongere leeftijdsgroepen. Ook de gezinssamenstelling maakt veel uit. Mensen met een gezin eten minder vaak voor de tv en koken vaker zelf dan mensen die alleen wonen.

Hoe kun je met meer aandacht eten?

Het is goed om de tijd te nemen voor je maaltijd. Met aandacht eten, en niet op de automatische piloot, zorgt ervoor dat je beter voelt wanneer je genoeg hebt gegeten. Dat voorkomt dat je meer eet dan je nodig hebt. Wat is ‘met aandacht eten’ precies?

  • Eet rustig, neem kleine happen, kauw goed en proef elke hap. Dat zorgt ervoor dat je eerder voelt dat je vol zit.
  • Zet de tv uit en leg krant, laptop of telefoon weg. Te veel afleiding kan er voor zorgen dat je gedachteloos te veel eet.
  • Eet aan tafel. Mensen die aan tafel eten hebben meestal meer aandacht voor de maaltijd. · Kook zelf je maaltijden. Het is niet bewezen dat je een zelfgekookte maaltijd met meer aandacht eet. Wel is een zelfgekookte maaltijd vaak gezonder dan pakjes en zakjes. Je ziet namelijk precies wat er in gaat. Tweede voordeel: Door zelf te koken verbeter je je vaardigheden in de keuken, die je weer op anderen kunt overdragen, bijvoorbeeld op je kind.

Bekijk het rapport met uitgebreide resultaten (pdf, 4,8 Mb).

Geef een reactie